Je wilt een nieuw bedrijf beginnen, je hebt al een idee wat het ongeveer moet worden, maar je weet misschien nog niet wat voor naam je het bedrijf moet geven. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende bedrijven en je wilt natuurlijk wel met iets origineels komen wat men kan onthouden. Door een goede merknaam te hebben, zal de klant misschien een positieve eerste indruk krijgen wat bij blijft. Hieronder zullen we bespreken hoe je een goede merknaam kan bedenken.
Merkidentiteit en doelgroep
Je moet als eerste goed weten wat jouw merk in houdt en voor wie je dit bedrijf maakt, wie is dus de doelgroep? Denk na over welke kernwaarden jij als bedrijf hebt, wat de visie en wat de missie is. Wat zijn de behoeften en voorkeuren van de doelgroep? En welke boodschap wil je naar hun overdragen? Als je nog niet helemaal zeker bent over je merkidentiteit, kijk dan eens bij “Onwijs Mooie Dingen”. Zij focussen zich op de branding van jouw bedrijf, kijk eens op onwijsmooiedingen.nl/branding.
Brainstormen
Het is slim om eerst te gaan brainstormen, dit houdt in dat je zoveel mogelijk ideeën op papier brengt, of ze nou goed of slecht zijn. Ga inspiratie op doen bij andere bedrijven en ga opzoeken welke woorden bij jouw als bedrijf passen. Welke associatie wil je opwekken met je bedrijfsnaam? Je kunt de woorden uitwerken in verschillende methoden zoals bijvoorbeeld mindmapping.
Beschikbaarheid
Als je een leuke naam hebt bedacht, dan is het cruciaal om te checken of jouw naam al in gebruik is. Je kan dit meestal laten checken bij een site zoals de Kamer van Koophandel. Je wilt natuurlijk niet dezelfde naam als dat een ander bedrijf al heeft. Het is niet alleen belangrijk om te kijken of de naam op zich al in gebruik is, maar ook of je het kan gebruiken in een domeinnaam of op social media. Door dit allemaal na te gaan, zul je een heleboel juridische problemen in de toekomst voorkomen.
Onderscheidend en memorabel
Je hebt een naam nodig die zich echt onderscheidt van de andere op de markt. Als je niet opvalt, zal je worden overrompeld door de andere concurrenten. Probeer daarom standaard namen te vermijden en probeer juist een unieke naam te bedenken. Denk bijvoorbeeld aan woordspelingen of combinaties van woorden.
Als je een bedrijf wilt starten, dan heb je natuurlijk ook een goede merknaam nodig. Ga eerst na waar jouw bedrijf voor staat, ga dan kijken welke woorden en associaties daarbij passen. Check daarna de beschikbaarheid van de naam zowel de naam zelf als social media en een domeinnaam. Zorg ervoor dat jouw naam onderscheidend en memorabel is.